۱۳۹۲ مرداد ۱۲, شنبه

فصل کرگدن

بالاخره فیلم فصل کرگدن رو دیدم. اگه بهم نمی گفتن که فیلم ساخته بهمن قبادی هست، میتونستم با اطمینان بگم فیلم قبادیه. اصلا فیلم، خود قبادیه. فیلم شاعره... متن، سکوتهاش و هم تصاویر، زیبا و حسی و شاعرانه اس. ماجرای فیلم صادقه و هیچ بازی نمیکنه. به عبارت بهتر میشه گفت فیلم دقیقا کـُـرده. به همون صداقت کردها و به همون ناب بودن احساسات و زیبایی عشقشون به وطن.... و البته به شدت دلخور! دلزده از فجایع زندگی آدمهای هست که زیر پای سیستم حاکم له شدن. اتفاقهایی که برای زندگی آدمهایی دور و بر خودمون هم افتاده و به همین دلیل هیچ کسی نمیتونه ادعا کنه که اغراق یا سیاه نمایی کرده

اما گفتم فیلم، خود قبادیه! انتخاب موضوع ها در فیلمهای قبادی به طرز عجیبی نابه. این رو توی فیلمهای قبلی ش هم میشه دید. زمانی برای مستی اسبها.... کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد و همین فیلم. موضوع فیلم فریاد میزنه برای ساخته شدن . اما پرداخت واقــــــــعا اونی نیست که من دوست دارم ببینم. موضوعی به این ظرافت میتونست غــوغــا کنه

فیلم کم گفتگویی هستش. کارگردان میگه این اثری بوده که ایشون از اشعار فرزاد کمانگر گرفته... اما حقیقتش اینه که این به من بیننده منتقل نشد. من در تمام فیلم حس کردم دلیل اینکه کفتگو ها بسیار کم و کوتاه هستش اینه که بازیگر ها فارسی بلد نیستن و غیر از اون، مانع زبان بین سازنده و بازیگر وجود داره. من این احساس رو هیچوقت توی ساخته های کیارستمی نداشتم، در صورتیکه میدونم انگلیسی/فرانسه کیارستمی هم در حدی نیست که بتونه ارتباط مستقیم با بازیگر بگیره. اما توی فیلمهای کیارستمی این مشکلات رو نمی بینی. به هیچ ترتیب

شاید اگر ممکن بود فیلم در ایران با بازیگران ایرانی ساخته بشه ... احتمالا هم فضای بهتری می داشت (مثلا بدون اجبار در گنجاندن استانبول در داستان و جزئیات دیگه ای که به نظر من کاملا اضافه اس ) و شاید حتی حس داستان هم بهتر منتقل می شد به خاطر نبود مانع زبانی و خیلی چیزهای دیگه. من سینما رو به شکل علمی و هنری ش بلد نیستم. اما بعنوان یه بیننده خیال میکنم میتونست بهتر از این باشه. اما در اینکه این موضوع باید فیلم میشد هیچ شکی ندارم. انگار که فکر کنی این از اون ماجراهایی هستش که اگه ننویسیش جایی هم از یادت خودت میره و هم از حافظه جمعی مردمت... از دیدنش پشیمون نیستم اما  هنوز تشنه دیدن یه فیلم خوبم... بعد از کپی برابر اصل هنوز هیچ فیلمی ندیدم که اونهمه روم اثر کنه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر